Cukr v ovoci – dobrý nebo špatný?

Ovoce
Ovoce

Je ovoce dobré nebo špatné, když hubneme? Není tam moc cukru?

Dnes jsou moderní různé low-carb diety nebo ketodiety a ty ovoce nevyužívají. Je to moc cukru. Jak to tedy je s cukrem v ovoci? Jak moc ho tam je? Čerstvé celé ovoce je ve výsledku zdravá potravina. Proč se ovoci lidé chtějí vyhýbat?

Co je ovoce?

Ovoce totiž není celé jenom cukr. Ano, ovoce řadíme mezi sacharidy, většina kalorií, které při konzumaci ovoce získáme, je ze sacharidů. Ovoce obsahuje fruktózu – ovocný cukr. Ale čerstvé ovoce nabízí mnohem více než přírodní cukr, který obsahuje. Celé čerstvé ovoce obsahuje vodu, vitamíny, minerály, vlákninu a fytonutrienty (přirozeně se vyskytující rostlinné živiny, které lidský organismus potřebuje). A tento balíček živin má asi 75 kcal v porci?

Zdravé sacharidy

Veškeré rostlinné potraviny jsou převážně sacharidy. Není to jen ovoce. Sacharidy jsou nejen přírodní cukry, ale i zdravé škroby, tak= stavební prvky, jako je celulóza, která dodává vlákninu. Zelenina má také většinu kalorií ze sacharidů. Ale na rozdíl od ovoce je zelenina považována za potravinu, po které se hubne.

Kromě množství cukru nebo sacharidů, které jíte, je důležité koukat na původ sacharidů. Je totiž velký rozdíl mezi nutriční hodnotou potravin obsahujících přírodní sacharidy (v ovoci a jiných rostlinných potravinách – cukr, škrob – složité sacharidy, vláknina). Tyto živiny se však nenajdou v potravinách, kde máme spoustu „prázdných“ kalorií z přidaných cukrů. Ty jsou dnes ve spoustě potravin (od sušenek po chipsy, dresingy)

Kolik cukru tedy ovoce má?

Průměrný pomeranč má jen asi 12 gramů přírodního cukru, nebo asi tři čajové lžičky. Šálek jahod má jen asi 7 gramů – to je méně než dvě čajové lžičky. ALE! budete s tím mít 3 gramy vlákniny, trochu vitaminu C, zdravé antioxidanty, kyseliny listovou a draslík. Ve zhruba 60 – 75 kcal.

Naproti tomu 0,5 l cola přidá 225 kcal. A nebude dodávat žádné antioxidanty, vitamíny, minerály nebo vlákninu. A bude to trochu sycené vody, barviv, dochucovadel a někde a asi 60 gramů přidaného cukru.

Těchto prázdných kalorií bychom se měli vzdát. Ovoce je v pořádku.

Souvisí to také s něčím, čemu se říká glykemický index. Obecně – potraviny s vyšším obsahem vlákniny mají nižší GI. Takže ovoce nebo cola?

Můj výběr je jasný. A váš?

Blanka Roučková

Poradce pro výživu a suplementaci, fitness trenér, váš wellness kouč

Nejsem zastáncem složitých řešení (jídelníčků, cvičení...) Mám ráda jednoduchost, protože základní jednoduché věci dokáže každý dělat jeden každý den. Mít výsledky je jedna věc, udržet si je trvale, je mnohem obtížnější. Proto se zaměřuji na základní zdravé návyky, které jsou trvale udržitelné. Definovala jsem to jako princip NEJPRVE TĚLU DÁVEJ, POTOM TEPRV BER. Funguje 100%.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů