Princip štíhlé linie: Nejdřív tělu dávej, potom teprv ber.

Tělo nemůže dobře fungovat, když napřed berete a pak možná dáváte. Tělo nemůže fungovat, když málo dáváte a hodně berete. Jednou už nebude z čeho brát, když pravidelně nedáváte. O čem se bavíme? O živinách. O energii podané tělu ve správné formě. O aktivitách, které naše tělo mohou udržet v kondici = dobrém stavu.

Tímto bych mohla i skončit. Protože tento princip Nejdřív tělu dávej a potom teprv ber, jednoduše vystihuje úplně všechno. Teď je hodně moderní používat výraz AHA-moment. Tak tohle je jeden z takových zásadních AHA-momentů zastřešující všechno, co jsem za posledních 20 let o výživě, hubnutí, nabírání svalů, tvarování postavy, zlepšování kondice, výživě při tréninku a pro výkon nastudovala. Nejen na různých školeních, kurzech, přednáškách, které mne stály desítky, spíše stovky tisíc korun, ale také v praxi s vlastním tělem a s klienty.

Dříve jsem tohle také nechápala. Píšu o tom v jiném článku. Nyní v době, kdy mi je skoro 50 let při dodržování jednoduchého principu již není problém držet si váhu, jakou jsem měla v 18 a na kterou jsem se snažila mezi 20. a 30. rokem věku opakovaně dostat.

Tělo nemůže dobře fungovat, když napřed berete a pak možná dáváte. Tělo nemůže fungovat, když málo dáváte a hodně berete. Jednou už nebude z čeho brát, když pravidelně nedáváte.

O čem se bavíme? O živinách. O energii podané tělu ve správné formě. O aktivitách, které naše tělo mohou udržet v kondici = dobrém stavu.

Začneme u auta

Nejen proto, že místo častějšího pohybu si častěji vozíme zadek v autě. Ale z toho důvodu, že o auto se staráme, aby nám vydrželo dlouho nejen pěkné, ale hlavně provozuschopné. U auta princip napřed dávej, potom ber aplikujeme zcela přirozeně.

Jezdíte s autem do myčky, ošetřujete podvozek, ošetřujete karosérii. Proč? Aby vnější vlivy nenarušily povrch.

Lijete kvalitní olej a kvalitní palivo. Protože chcete, aby motor dobře fungoval.

Čistíte interiér a potahy sedadel. Protože chcete, abyste se v autě cítili v příjemné čistotě.

Takže autu stále dáváte, dáváte, dáváte, abyste mohli brát – užitek z toho, že vás auto bude spolehlivě a pohodlně vozit tolik roků, kolik chcete. Abyste neměli s autem starosti a také výdaje na opravy.

Co vaši mazlíčci?

Kdo opravdu miluje svoje domácí zvířata, dává a dává. Kvalitní žrádlo, hračky, pohyb, péči o srst,… Přece proto, abyste se z přítomnosti zvířátka mohli těšit co nejdéle, aby zvíře nebylo nemocné, protože to jsou nejen velké starosti, ale i velké výdaje.

A co vy?

Vynecháte snídani (tělu nic nedáte) a chcete celý den podávat v práci nejlepší výkony (brát energii, soustředění).

Svačíte rohlík se salámem (nedáte žádnou výživu, vlákninu, vitamíny,…) a chcete pohodlně fungovat a nemít chutě a třeba i hubnout.

Sedíte u televize, u počítače v práci (nedáte tělu pohyb, aby svaly, šlachy, klouby zůstaly v dobrém stavu) a čekáte, že se vám zázračně vyhnou bolesti zad, kloubů a francouzské hole ve stáří.

Posilujete v posilovně, chcete zvýšit svalovou hmotu, ale nedáte předem ani po cvičení správné živiny pro budování svalů, které se nevybudují z ničeho.

A tak dále.

Jednoduchý princip v dávání a braní

Nejúčinnější věci jsou ty nejjednodušší. Lidé chtějí složité jídelníčky, protože věří, že hubnutí je složité, když doteď nezhubli. Ale i složité jídelníčky jsou ve výsledku postavené na tomto jednoduchém principu. Akorát je problém, že prostřednictvím složitého jídelníčku se jednoduchý princip těžko dlouhodobě dodržuje. Prostě pro samé stromy nevidíte les. Pro samé kalorie, seznamy potravin, gramáž surovin nevidíte princip. A jste tím zahlceni.

Nebo si říkáte, vždycky jsem jedla tahle a byla jsem dříve hubená. Jenže v době hubenosti převažovalo braní nad dáváním.

A když nedáváte?

Projeví se to únavou, zhoršenou kondicí, bolestmi hlavy, zažívacími problémy, horší kvalitou vlasů nebo pleti, růstem váhy, ochabováním svalů, zhoršenou imunitou, nástupem „civilizačních“ chorob, které se považují za normální, protože je má polovina lidí.

A když dáváte?

Vaše váha se optimalizuje, budete se cítit vitálnější, pohyblivější, méně unavení, postava bude pevná, svaly se zpevní, budete se lépe hýbat, méně zadýchávat….

Závěr

Pokud si chcete osvojit princip nejdřív tělu dávej a pak teprv ber a díky tomu dosáhnout svých cílů (zhubnout, vytvarovat postavu, nabrat svaly, zlepšit pleť), neváhejte a kontaktujte mne. Nezávazně si o tom popovídáme a pár tipů vám dám hned při úvodní konzultaci.

Chcete zkusit naši 7 denní výzvu? Vyzkoušet, jak tento princip 1 týden sami zvládnete aplikovat? Jste vítáni. Výzva se brzy otevře.

Nebo se zatím chcete jen podívat, jak vypadá plánování variant jídla podle principu správného dávání?


Kdo jsem?

RNDr. Blanka Roučková, certifikovaný poradce pro výživu a suplementaci, fitness trenér. Od roku 2003 pomáhám klientům s jejich nutričními cíli (hubnutí, nabírání, tvarování postavy).

Sledovat mne můžete na Facebooku:

 

osobní profil www.facebook.com/blanka.roucka

stránka Hubnutí a výživa www.facebook.com/zhubnetesnami.cz

připojte se do zájmové skupiny Zhubněte s námi (www.facebook.com/groups/zhubnetesnami)

nebo skupiny Klub zdravého životního stylu (https://www.facebook.com/groups/virtualniwellnessklub)

 

Blanka Roučková

Poradce pro výživu a suplementaci, fitness trenér, váš wellness kouč

Nejsem zastáncem složitých řešení (jídelníčků, cvičení...) Mám ráda jednoduchost, protože základní jednoduché věci dokáže každý dělat jeden každý den. Mít výsledky je jedna věc, udržet si je trvale, je mnohem obtížnější. Proto se zaměřuji na základní zdravé návyky, které jsou trvale udržitelné. Definovala jsem to jako princip NEJPRVE TĚLU DÁVEJ, POTOM TEPRV BER. Funguje 100%.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů