Proč je v zelenině stále méně vitaminů a minerálů?

Jak vyplývá z výsledků srovnávacích studií, vitaminů a minerálů v ovoci a zelenině kvapem ubývá a nelze se na ně spoléhat jako na dostatečný zdroj. Tím naopak mohou být multivitaminové a multiminerální doplňky stravy.

Ovoce a zelenina mají tradičně pověst „nejzdravějších potravin“, především pro svůj vysoký obsah vitaminů a minerálů. Tato dobrá pověst ovšem v posledních letech značně utrpěla, když byly zveřejněny výsledky srovnávacích studií. Vědecké práce, které probíhaly od roku 1985 do roku 2002*, přinesly velká a dost nepříjemná překvapení.  Odhalily totiž obrovský úbytek vitaminů i minerálů v jednotlivých druzích ovoce a zeleniny, které konzumujeme s přesvědčením, že nám dodávají kompletní zásobu těchto důležitých látek. Nejmarkantněji je to vidět například u rajčat, u nichž se snížil podíl vápníku oproti roku 1985 o neuvěřitelných 78 %, u brokolice to bylo o 73 %. Extrémně nízké hodnoty byly zjištěny také u vitaminu C, kde jeho obsah u jablek poklesl o 60 % a u jahod dokonce o 87 %.

*Zdroj: Geigy Pharmakonzern, Switzerland (1985), Lebensmittellarbor Karlsruhe (1996), Sanatorium Oberthal (2002)

Proč je těch živin méně?

V dnešním uspěchaném světě se ovoce a zelenina sklízejí nedozrálé, uchovávají se v chladicích boxech a následně se nechávají narychlo „dozrávat“ v umělé atmosféře. Na druhou stranu se uměle „vyhánějí“, aby se dosáhlo co největších přírůstků. Málokdy také víme, za jakých podmínek nebo v jaké půdě zelenina vyrostla. K pěstování ovoce a zeleniny se oproti minulosti hojně využívá pesticidů, dusičnanů, fungicidů, herbicidů a jiných zdraví škodlivých látek. Například u jablek se za rok provede asi 15–20  postřiků proti škůdcům. Dovážená zelenina a ovoce se zase pěstují ve velkých sklenících a někdy ani nepřijdou do kontaktu s půdou.

Kde tedy živiny doplnit?

Vzhledem k tomu, že nám většina ovoce a zeleniny, které se prodává v obchodech, a nespadá do BIO produkce, nemůže  dát záruku kompletní zásoby vitaminů a minerálů, nabízí se prostor pro doplňky stravy,  které  obsahují buď jednotlivé potřebné látky, anebo rovnou celé spektrum požadovaných multivitaminů a  multiminerálů. Jejich výhody určitě stojí za zvážení – především garantují přesně stanovené množství účinné látky.

 

Je tedy zbytečné jíst zeleninu?

To zase ne. Zelenina má řadu výhod. Třeba minimum kalorií, takže můžete jíst zeleniny hodně bez obav o svoji linii. Nějaké vitamíny a minerály tam jsou, sice třeba to není potřebná denní dávka, ale něco ano. Ale hlavně – získáte vlákninu. Ta bude v zelenině pořád. Denně 6 porcí zeleniny pomůže potřebnou dávku vlákniny dodat.

Blanka Roučková

Poradce pro výživu a suplementaci, fitness trenér, váš wellness kouč

Nejsem zastáncem složitých řešení (jídelníčků, cvičení...) Mám ráda jednoduchost, protože základní jednoduché věci dokáže každý dělat jeden každý den. Mít výsledky je jedna věc, udržet si je trvale, je mnohem obtížnější. Proto se zaměřuji na základní zdravé návyky, které jsou trvale udržitelné. Definovala jsem to jako princip NEJPRVE TĚLU DÁVEJ, POTOM TEPRV BER. Funguje 100%.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů